11 februari 2011

February, 11.

Okej, först och främst vill jag säga till dig mamma; Flippa inte ur när du läser det jag är på väg att skriva. Detta är endast funderingar och inget bestämt! (hehe)

Jag har börjar fundera på mitt år här borta och vad som ska hända när jag kommer hem. Jag har hittat en utbildning som jag verkligen är megasugen på att läsa (om jag kommer in det vill säga), och då går det att ansöka i Januari 2012 eller Augusti 2012. I samband med detta har jag även börjat fundera på det här med förlängning. När du åker som au pair med Cultural Care kan du (efter dina 12 månader) välja att förlänga med 6,9 eller ytterligare 12 månader.

Mina 12 månader är slut i oktober. Sedan har jag en extra resemånad, i november. Det vill säga att jag kommer anlända hem till Sverige i november/december. Då kan jag alltså söka in och hoppas på att jag kommer in till Januari. Om jag inte gör det, kommer jag gå Jan-Aug utan någonting att göra. Min känsla jag har just nu är att jag inte är klar med USA. Jag är helt enkelt inte redo att flytta hem till Sverige igen. (Ja, jag har vart här i 4 månader men iallafall). Detta gör mig totalt förvirrad. Så, låt oss säga att jag bestämmer mig för att förlänga (håll i hatten mamma) med 6 månader. Då innebär det att jag kommer hem till Sverige igen i Maj, och kan då spendera sommaren tillsammans med familj och vänner och söka in till Höstterminen. Om jag väljer att förlänga med 9 månader så kommer jag hem i Augusti vilket inte fungerar speciellt bra med tanke på att skolorna börjar då. Jag kan allstå utesluta 9 månader och fokusera på 6 månader.

OM (observera, OM) jag väljer att förlänga har jag rätt till att önska stat där jag vill bo. Jag som alltid har haft en liten förkärlek för Californien, så skulle det förmodligen bli nummer 1. Jag har en alldeles underbar familj hemma i Sverige som jag saknar, men jag vet att ni alltid kommer finnas kvar, oavsett om jag förlänger eller inte. Jag ser mitt au pair år som en "once in a lifetime" möjlighet och ser egentligen inga anledningar till att packa ihop och flytta hem igen. Hur awesome vore det inte att förlänga 6 månader och hamna i Californien? Jag älskar verkligen den familjen jag bor i nu och vet att jag inte kommer klara av att säga hejdå till dom när mitt år är över. Men om jag väljer att förlänga så vill jag nog göra det någon annanstans, inte på grund av att jag vill bort härifrån, utan för att jag vill ut och se mer saker.

Så, som ni hör är jag oerhört delad i detta. Vi får helt enkelt se hur saker och ting går. Jag har som sagt vad 8 månader kvar här och vem vet, efter 12 månader kanske jag är totalt trött på att vara au pair (omöjligt!).

Nu ska jag måla naglar och fixa mig. Kvällen bjuder på barhäng.

1 kommentar:

  1. ja, Becka ingen kommentar till detta från mamma! Du vet vad jag anser......!!!!! Puss o kram till dig

    SvaraRadera